Kotisivu-Expertti Simppeli Konsultti

www, internet, browser-31951.jpg

Miksi kotisivut ovat tärkeät yritykselle, seuralle tai yhdistykselle? 5 tärkeää pointtia.

Kotisivut, mitä ne oikeastaan merkitsevät? Sosiaalisen median ja jatkuvan muutoksen keskellä kotisivujen merkitys voi hämärtyä, kun uskotaan, että on tärkeämpää olla monella eri sosiaalisen median alustalla, ja että ”kaikki tapahtuu somessa”. Näin ei kuitenkaan ole, sillä yksi alusta ei korvaa toista, vaan jokaisen (liike)toimintaa tarjoavan tai harjoittavan yrityksen olisi tärkeä omistaa nettisivut, jonne pystyy kokoamaan tietoja yrityksestä, seurasta tai yhdistyksestä.

Kotisivut ovat simppeli ratkaisu, kun haluat potentiaalisten asiakkaittesi löytävän sinut helposti, jakaa tietoa toiminnastasi sekä myydä palveluja sekä tuotteita. Googlen toiminnoilla on helppo etsiä vastauksia omiin tarpeisiin, ja loputtomien Facebook-sivujen selaaminen ei välttämättä tuota haluttua lopputulosta – tietoisuuden lisäämistä, tai palvelun tai tuotteen myyntiä. Myös yhteystietoja etsitään samalla periaatteella, ja se voi olla välillä työlästä, jos sosiaalisen median alustalla on paljon muutakin sisältöä. Kotisivuilla on helppo jäsennellä kerrottavat asiat omille sivuilleen, ja nimetä ne kertomaan sisällöstään. Esimerkiksi lisäämällä osio ”Ota yhteyttä”.

Kokosimme tähän listan asioista, jotka ovat merkittäviä pyöritit sitten yritystä tai jonkinlaista yhteisötoimintaa. Esimerkiksi näistä (ja monista muista) syistä kotisivut ovat tärkeät:

ecommerce, selling online, online sales-2140603.jpg
Digikauppaa kotisivujen avulla.
  1. Uudet asiakkaat löytävät sinut

Kannattava yritystoiminta vaatii asiakkaita, ja jotta uusien asiakkaiden hankkiminen hoituisi mahdollisimman helposti, on ymmärrettävä mistä ja mitä asiakas haluaa ostaa, ja mistä hän hakee siihen tietoa. Eri tuotteiden ja palveluiden suuren tarjonnan vuoksi moni asiakas kokee helpoimmaksi aloittaa tutkimalla vaihtoehtoja jonkin hakukoneen, esimerkiksi Googlen, avulla.

Mikäli sinulla ei ole verkkosivua, potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut huomattavasti pienemmällä todennäköisyydellä, kuin ne, joilla on kotisivut. On tutkittu, että jopa 93 % ostopäätöksistä alkaa tekemällä haku jollakin hakukoneella (Googlen osuus 6/10), joten mikäli sinulla ei ole kotisivuja, pystyt myymään käytännössä vain seitsemälle prosentille toimialasi markkinoista.

Vinkki: sijoitut Googlen hakutuloksissa sitä korkeammalle, mitä paremmin kotisivusi on hakukoneoptimoitu.

2. Kilpailu

Kuten ylempänä mainittu, kotisivujen avulla tavoitat todennäköisemmin suuremman joukon asiakkaita. Tämä tarkoittaa samalla myös sitä, että erotut joukosta paremmin. Hyvälaatuiset kotisivut nostavat pienenkin yrityksen arvoa ja kilpailuasemaa isompien firmojen rinnalla. Lisäksi toiminnan alussa pieni markkinointibudjetti voi sulkea pois tv- ja radiomainiokset, ja kotisivut, joilla kerrotaan toiminnastasi, ovat parasta mainosta yritystoiminnallesi.

3. Pystyt viestimään oikein yrityksestäsi

Vaikka yritykselläsi olisi sosiaalisen median kanavissa tilejä, ne eivät koskaan ole täysin hallinnassasi. Saat kotisivusta yrityksesi näköiset, ja pystyt itse kehittämään niitä paljon laajemmin, mitä tilejä sosiaalisen median alustoilla. Lisäksi kotisivujen organisointi ja asiakkaille tiedon välittäminen on täysin sinun käsissäsi.

Sosiaalista mediaa voi kuitenkin hyödyntää esimerkiksi lisäämään toivottua liikennettä kotisivuilla. Voit jakaa yhdistyksesi blogijulkaisun, nettikauppasi outletin, tai vain ohjata asiakas sivuille tutustumaan yritykseen. Tämä liittyy vahvasti myös kotisivujen muokattavuuteen, sillä sinulla on mahdollisuus tehdä kotisivuistasi sisällön lisäksi myös visuaalisesti mielenkiintoiset, jolla erotut joukosta.

4. Uskottavuus lisääntyy

Erityisesti pienet, aloittavat yritykset voivat kokea kotisivut turhiksi, koska on helppoa pistää ilmainen Facebook-sivu pystyyn. Jos harkitset tällaista ratkaisua, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä se viestittää asiakkaille. Kaikki pyörivät sosiaalisessa mediassa, joten käytännössä kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä yrityssivu, vaikka yritystoimintaa ei olisikaan. Jos Facebook-sivultasi löytyy linkki oikeille, yrityksen omille kotisivuille, herättää se luottamusta asiakkaissa. Maailmassa, jossa jatkuvasti kerrotaan erilaisista nettihuijauksista, on asiakkaan luottamuksen voittaminen erityisen tärkeää, jos asiakassuhteen haluaa kantavan hedelmää.

Tämän lisäksi kotisivujen avulla on mahdollista viestittää asiakkaille omasta ammattitaidosta. Mikäli tarjoaa esimerkiksi videokuvauspalveluita, vaikuttaa huomattavasti ammattimaiselta rakentaa nettisivulle videogalleria portfolioksi, kuin yrittää ladata kaikkea mahdollista someen. On hyvä viestiä myös sosiaalisessa mediassa omasta osaamisesta, mutta silloin, kun asiakas todella kiinnostuu tarjoamastasi palvelusta, hän varmasti haluaisi katsoo videoita ja kuvia modernisti rakennetulta sivulta, johon materiaalin saa ladattua ilman huolta laadun huonontumisesta.

5. Pitkäikäinen sijoitus

Kotisivujen pystytys ja niiden hakukoneoptimointi voi kuulostaa tietämättömän korvaan kalliilta kertasijoituksella. Sen voi ajatella juuri niin, sijoituksena. Kun kotisivut on hoidettu kuntoon, ovat ne jatkuva keinosi markkinoida yritystäsi. Yrityksesi on saatavilla ympäri vuorokauden kaikille halukkaille, ja ne ovat aina edustamassa sinua ja yritystäsi. Hyvin rakennetut sivut siis tekevät sinulle töitä silloinkin, kun et itse sitä tee.
Pidemmällä ajanjaksolla yrityksen kotisivuihin ei tarvitse laittaa jatkuvasti samoja summia rahaa kiinni, vaan päivittäminen voi tapahtua pienempinä projekteina. Kun tutkit itse kotisivujasi päivittäin, löydät varmasti jossakin vaiheessa toimintoja, joita haluat tulevaisuudessa parantaa. Kun pistät nämä asiat ylös, voit sopivan tilaisuuden tullessa panostaa johonkin yhteen parannuskohteeseen, jolloin sivujesi arvo nousee entisestään toimivuuden parantuessa.

Vieritä ylös